Translate

2015. február 8., vasárnap

Rizskoch, avagy hogyan éljük túl az influenzát




Van egy pár étel, amit a menzán láttam életemben először. Tejberizs, tejbegríz, rizsfelfújt- nagy érdeklődéssel szemléltem ezeket, különösen az értelmezhetetlen külsejű tejbegrízt  kakaóval a tetején. Finom volt, úgyhogy otthon is szerettem volna ilyet enni, de az én mamám két dolgot utál szívből: a tejet és a rizst, Mentségére szóljon, hogy megcsinálta nekem is, az unokáinak is a tejbegrízt, de soha meg sem kóstolta, abban biztos vagyok. De tejberizs meg rizskoch nem volt, azért mindennek van határa. Úgyhogy a rizskoch nálam felnőtt étel lett.

Múlt héten elkapott bennünket az influenza  és a család férfi tagjai úgy gondolták, hogy ezen a nagyon nehéz időszakon kizárólag rizskoch segítségével juthatnak túl. Úgyhogy minden nap csináltam egy nagy tepsivel azzal a felkiáltással, hogy "így marad holnapra is". Nem maradt. A maradékot reggel ugyanis az egyetlen "survivor", a lányom szépen összecsomagolta és elvitte magával. Rend a lelke mindennek. Kezdhettem elölről.

A rizskoch-hoz kerekszemű rizs kell, gyorsrizs szóba sem jöhet. (Belgiumban van külön tejberizshez ajánlott rizs) Egy titka van: nem szabad sajnálni belőle a vaníliát és a citromhéjat. Lehet(ne) benne mazsola is, 10 dkg, előtte áztassuk be egy kis rumba.

A rizst elvileg át kell válogatni, hogy ne legyen benne semmi érdekes dolog. Én még az életben nem válogattam át, de ez a biztonsági figyelmeztetés minden rizses receptben benne van.

Általában az egyszerűbb receptet követem, de ha van maradék tojásfehérjém, akkor egy kanál baracklekvárral habot  verek belőle és a sütés utolsó tíz percében a felfújt tetejére halmozom és innentől inkább csak szárítom, nem sütöm. Néha krátereket fúrok a tésztába és a lyukakba baracklekvárt teszek, de az tényleg a full extrás változat.

Hozzávalók  (30x20cm-es tepsi)

40 dkg kerekszemű rizs
8dl tej
25 dkg kristálycukor
6 tojás
1 citrom héja
1 vaníliarúd vagy 2 zacskó vaníliáscukor
12 dkg vaj
zsemlemorzsa a tepsi beszórásához

A tejet egy nagy csipet sóval, a felhasított vaníliarúddal és 2 evőkanál cukorral felforraljuk. Közben a rizsre abban a lábosban, amiben főzni fogjuk, ráöntünk 4 dl forró vizet és takaréklángon addig kevergetjük, amíg be nem szívja az összes vizet. Ezután ráöntjük a forró tejet, felforraljuk és folyamatosan keverjük addig, amíg a tej el nem tűnik. Másik módszer: 5 percig keverjük, utána levesszük a tűzről, lefedjük és 20 percre magára hagyjuk.

Közben a tojások sárgáját kikeverjük a cukorral, a vajjal és a reszelt citromhéjjal. Hozzáadjuk a főtt rizst.
Ezután kemény habot verünk a tojásfehérjékből és óvatosan beleforgatjuk a rizses masszába.
A tepsit kivajazzuk, meghintjük zsemlemorzsával. Beleöntjük a keveréket.

Előmelegített sütőben 180 fokon  kb. 40 percig sütjük. Célszerű alufóliát vagy sütőpapírt tenni a tetejére, nehogy elégjen.


Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails

Copyright

Az oldalon megjelenő fotók és írások a szerző tulajdonát képezik. Azokat kizárólag engedéllyel, a forrás megjelölésével lehet felhasználni.