Translate

2008. november 22., szombat

Kakaós-kókuszos kalács



Ez az egyik legjobb sütemény receptem, teljesen kezdők is megpróbálkozhatnak vele, annyira egyszerű és látványos. Egy régi Magyar Konyhában jelent meg, más töltelékkel, úgy emlékszem, talán darált mandulával és kardamómmal. Svéd recept. Miután többfélét is kipróbáltam, maradt ez a verzió. Nem kell félni a kelttésztától, ha betartjuk a megjelölt kelesztési időtartamot, akkor garantáltan sikerülni fog!

Hozzávalók:

Tészta


50 dkg liszt és még egy kicsi a nyújtáshoz
1 tasak szárított élesztő
3 púpozott evőkanál cukor

2,5 dl tej (lehet, hogy kevesebb is elég, de minimum 2dl kell)

8 dkg vaj vagy margarin
1 tojás
egy nagy csipet só

Krém


8 dkg vaj vagy margarin
3 púpozott evőkanál kristálycukor

1 púpozott evőkanál kakaópor (cukrozatlan)

2 evőkanál kókuszreszelék

Tetejére
tojássárgája jégcukor, esetleg kristálycukor


A tejet meglangyosítjuk, a vajat felolvasztjuk. A lisztet összekeverjük az élesztővel, hozzáadunk minden hozzávalót, a tejet és a vajat célszerű kisebb adagokban belekeverni. ( A liszt minőségétől függően módosítani kell a tej mennyiségét. Itthon kellett a 2,5dl tej, Brüsszelben már
2 dl tej is elég a speciális, kelttésztákhoz használatos liszthez. Ezért fontos a fokozatos adagolás. Ha ragad a tészta, adjunk hozzá lisztet nyugodtan.) Magától összeáll egy nagy sima gombóccá, nem kell túl sokat dagasztani. Liszttel megszórjuk, 1 órát kelesztjük meleg helyen.

Közben elkészítjük a krémet, a puha vajat kikeverjük a cukorral, a kakaóporral és a kókuszreszelékkel.

A megkelt tésztát újra átgyúrjuk és két cipóra osztjuk. Az egyik cipót lisztezett deszkán kinyújtjuk egy kb 30 cm-szer 25 cm-es téglalappá és egyenletesen bekenjük a krém felével.

Úgy tekerjük fel, mint a bejglit. Hosszában középen kettévágjuk, de úgy, hogy a tetején kb. 1 cm hosszan egyben maradjon.




Utána a két részt egyszerűen összefonjuk.


A másik cipóból hasonlóan készítünk fonatot. A sütőt bemelegítjük 180 fokra (légkeveréses 160 fok). A fonatokat vajjal kikent tepsibe helyezzük, én sütőpapírt használtam. A tetejüket megkenjük tojássárgájával, megszórjuk jégcukorral vagy kristálycukorral. 20 perc kelesztés után kb. 15-20 percig sütjük a sütőben.


A tölteléket készíthetjük fahéjjal is, ekkor egy kis kanál fahéjat adunk a cukros vajhoz kakaó és kókusz helyett. Sokféle variáció szóbajöhet még-őrölt kardamom, darált dió, darált mák stb.- a lényeg, hogy a vaj és a cukor mennyisége változatlan maradjon. Csigákat is készíthetünk belőle. Ebben az esetben miután feltekertük, 1cm széles szeleteket vágunk belőle. Az így kapott csigákat kivajazott tepsibe fektetjük, megkenjük tojássárgájával, megszórjuk kristálycukorral és 20 perc kelesztés után 200 fokon (légkeveréses 180 fok) megsütjük.

(Szerettem volna felvágva is lefényképezni, de a gyerekeim pillanatok alatt, melegen eltüntették.)

9 megjegyzés:

Eszter - food and home írta...

Nagyon szuper, én is meg fogom csinálni. Egyébként nagyon termékeny vagy:))

Millie írta...

Ez fantasztikusan néz ki és biztos nagyon fonom is! Mindenképpen kipróbálom!!!!!

A blogodhoz pedig gratulálok, nekem nagyon tetszik! (Én is a ribollita-val akartam előrukkolni a VKF-re, de aztán nem maradt rá se időm, se erőm. A svéd húsgombócreceptért pedig örök hála, én még az IKEAsat is imádom, gasztrociki vagy sem.)

Renata Kalman írta...

szia!
Napmátkától a csavarás hozott ide, nagyon jól néz ki!

Charles írta...

Szia! ki szeretném próbálni, viszont kókusz nélkül (kontroll csoport nem szereti). mivel nincs előttem, hogy milyen a krém, nem tudom, mennyire kampó, ha kimarad a kókusz. szted tegyek még egy kanál kakaót vagy...? köszi előre is :-)

csicseriborsó írta...

Kedves Dora!

Sajnos, csak most vettem észre a beírásod... Nem kell bele kókusz, a vaj és a cukor a lényeges alkotóelemek, a többi fantázia kérdése. 1 evőkanál kakaó elég bele, kettőtől már túl tömény lesz.

Kata írta...

Szia!

Köszi a receptet, nagyon finom lett a kalács! Annyit módosítottam rajta, hogy tojás nélkül és teljes őrlésű liszttel csináltam és úgy is működött!

Üdv: Kata

komartt írta...

Máig ez a kedvencem! Tőled tanultam a játszótéren, amikor még csak egy gyereket legeltettél :-)

Gabriella írta...

Nagyon tetszik ez a kalács, ki kell egyszer próbálnom!!! :) (egyébként is kelt tészta rajongó vagyok:))

csicseriborsó írta...

Próbáld ki nyugodtan, ha jó a sütőd, elronthatatlan. Sokan kipróbálták és nagyon érdekes új töltelékeket is kitaláltak . Én most egy meggyes-mákost szeretnék csinálni.

Related Posts with Thumbnails

Copyright

Az oldalon megjelenő fotók és írások a szerző tulajdonát képezik. Azokat kizárólag engedéllyel, a forrás megjelölésével lehet felhasználni.