Translate

2008. november 2., vasárnap

VKF.XX. Ribollita, avagy toszkán zöldségleves focacciával


Nem szerettem a levest. Helyesebben szerettem, de csak úgy, ha nem volt leve, megállt benne a kanál és nem volt benne hús. Mert a főtt húst aztán végképp nem... Így aztán Anyu repertoárja zöldséglevesekre korlátozódott, borsóleves nokedlivel, karfiolleves reszelttésztával, bableves csipetkével (a füstölt csülök nem került tiltólistára). De persze jöhetett a húsleves is rengeteg tésztával, amit maga gyúrt. Villával ettem a cérnametéltet.
A napköziben ettem először tojáslevest, amit rögtön megszerettem, de a a következő alkalommal torkomon akadt, mert akkor ecetet is borítottak bele (igen, a szó szoros értelmében borítottak!) és az erősen savanyú ízekkel is hadilábon álltam.
Aztán úgy látszik, felnőttem a levesekhez. Tanítottam egy ideig egy vidéki vendéglátóipari iskolában, ahol kifejezetten jól főztek a menzán. Itt szerettem meg a nyírségi gombóclevest és a tárkonyos ragulevest-főtt hús ugye, meg savanyú, ráadásul leve is volt....
A kegyelemdöfés a férjemtől érkezett, aki minden nap levest szeretne és ebben a gyerekek is partnerek. Úgyhogy ma már a krémlevesektől a ragulevesekig mindenfélét főzök. De a kanál mindegyikben megáll.....
Egyik nagy kedvencük a ribollita, amiről az Olasz kajákban (már megint Mr. Oliver...) olvastam először. Némileg átdolgoztam, mert az áztatott kenyér állaga nem tetszett, a ropogósra sült focacciát meg úgyis bele lehet dobálni utólag. Azért is szeretem, mert végre tudom, mit lehet kezdeni egy óriási kelkáposztával. Itt Brüsszelben minimum másfél kilós egy-egy példány a külső sötétzöld levelekkel együtt, amit mostanában már nem dobok ki. A külső levelek a ribollitába mennek, a belsejéből frankfurti levest vagy rakott kelt készítek.A focaccia nagyszerűen illik a leveshez, ehhez most egy Pain campagne nevű lisztkeveréket használtam, amely teljes kiőrlésű lisztet is tartalmaz.

Hozzávalók

egy nagy kelkáposzta a külső leveleivel együtt
2 közepes sárgarépa
1 nagy vöröshagyma
2 cikk fokhagyma
2 szál szárzeller vagy egy kis darab zellergumó
1 doboz 400g-os hámozott, darabolt paradicsomkonzerv
1 doboz 400g-os fehérbabkonzerv (inkább nagyszemű jó, mert nem fő szét)
1 erőleveskocka-elhagyható
olívaolaj
só,bors


A tálaláshoz

1 csokor petrezselyem
4 gerezd fokhagyma
extraszűz olívaolaj


A hagymát, a sárgarépát, a szárzellert és a fokhagymát robotgépben felaprítom vagy apróra vágom. 3 kanál olívaolajon fedő alatt lassú tűzön megpárolom. ( a lassú tűz lényege,nagyon hamar leég) Utána hozzáöntöm a paradicsomkonzervet és egy-két percig tovább párolom.A kelkáposzta sötétzöld külső leveleit kockákra vágom és a zöldségekhez adom, és addig kevergetem egy kis vizet hozzáadva, amíg egy kicsit összeesik. Utána hozzáadom a levétől leszűrt babkonzervet és kb. 1,5 l vizet (ha levet is szeretnénk...). Beledobjuk az erőleveskockát.30 percig főzzük takaréklángon. Tálaláshoz apróra vágott petrezselymet és fokhagymát teszünk a tányérokba, erre merjük a levest. Megöntözzük egy kanál jó minőségű extraszűz olívaolajjal.

Focaccia

Hozzávalók

500 gramm kenyérliszt (Belgiumban Pain campagne)
1 tasak szárított élesztő
3dl langyos víz
3evőkanál olívaolaj
1 teáskanál só
1teáskanál cukor
1 teáskanál apróra vágott rozmaring
frissen őrölt bors
olívaolaj a kenéshez

A meglangyosított lisztet összekeverem a szárított élesztővel, majd a többi hozzávalót is hozzáadom a rozmaring kivételével. Simára dagasztom. Kb. egy órát kell meleg helyen kelnie, majd újra átgyúrom. 1cm vastagra nyújtom (néha csak egyszerűen belenyomkodom egy 20cmX30cm-es tepsibe ) és még 25 percig kelesztem. Ökölbe szorított kézzel "lyukakat" nyomok a tésztába, majd olívaolajjal meglocsolom, rozmaringgal megszórom. 220 fokos (légkeveréses 200 fokos) előmelegített sütőben kb. 20 percig sütöm.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Hmm ez aztán finom lehet!!!

GrayCitizen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
Related Posts with Thumbnails

Copyright

Az oldalon megjelenő fotók és írások a szerző tulajdonát képezik. Azokat kizárólag engedéllyel, a forrás megjelölésével lehet felhasználni.