Translate

2008. december 10., szerda

Pletten puding Buddenbrook konzulné nyomán VKF XXl.


Olvasás vagy főzés? Eleinte határozottan az olvasás oldalára billent a mérleg. Olyannyira, hogy 14 évesen annyira belemerültem valamelyik aktuális kedvenc könyvembe, hogy közben szénné égett a szalonna, amit a rántottához akartunk pirítani és csak a hatalmas füstre eszméltem fel.
Aztán egyre inkább kezdtem "gasztromán" szemmel olvasni. Úgy vagyok vele, mint ahogy Örkény hadifoglyai a Lágerek népében, szeretem, ha elmesélik az ételeket.

"Ha négy ember összeült egy sarokba, már messziről nevették őket. "Főznek." Aki közelebb kerül hallhatja, hogy csakugyan főznek, egy órát, kettőt többet is eltöltenek azzal, hogy megvitatják a szerb lecsót, az igazit, a könnyfakasztót, vagy a hájas tésztát, ahogy a Tiszaháton készítik, barackízzel. A hangulat csaknem szenvedélyessé válik, az utolsóra mindig rá kell licitálni... Hívjátok Tóthot...." Tóth Jóska diósgyőri vasas. Miért kell ehhez a Tóth? " Mert gyönyörűszépen tudja elmondani a madártejet...." Felhajtják Tóthot, s az elmeséli, akár ötször is egy nap. Nagy népszerűségre tesz szert vele, ha kívánják, még a sztrapacskát is elmondja. Az a ráadás."

Sajnos, nem hoztam magammal túl sok könyvet Brüsszelbe, csak a kedvenceimet, de szinte mindegyikben találtam valamit, amit megfőzhettem volna. Tolsztojnál a lekvárt, Németh László Iszonyában a krumplis palacsintát, a Buddenbrook házból pedig a pletten pudingot. Utóbbi első olvasásra is megtetszett: piskóta, tojáskrém, málna és mandulás habcsók rétegek építik fel. Kerestem német oldalakon a receptet, de nyoma sincs. Úgyhogy megpróbáltam rekonstruálni a mandula, a narancs, a málna és a vanília jegyében.

Hozzávalók

A piskótához

16 dkg kristálycukor
3 tojás
3 evőkanál narancslé
egy narancs reszelt héja
7 dkg liszt
5 dkg darált mandula
csipetnyi só
vaj a tepsi kikenéséhez

A vaníliakrémhez

4dl tej
8dkg kristálycukor
fél vaníliarúd
2 tojás sárgája
1 evőkanál darált mandula
2 evőkanál liszt

mirelit málna

Előmelegítem a sütőt 180 fokra. A piskótához a tojások sárgáját kikeverem a kristálycukorral, a narancslével és a reszelt narancshéjjal. Hozzáadom a lisztet és a darált mandulát. Végül a tojásfehérjéket habbáverem és óvatosan beleforgatom a masszába. Egy kicsi tepsit kivajazok, kilisztezek és ebben sütöm meg a piskótát. Kb. 15 percig sül, a végén a sütőben hagyjuk hűlni (én egy fakanállal szoktam kitámasztani a sütő ajtaját), utána rácsra borítjuk. Amikor teljesen kihűlt, kis kockákra vágjuk.

A vaníliakrémhez vízfürdőn felforralunk 3,5 dl tejet a kettéhasított vaníliarúddal. Közben kikeverjük a tojások sárgáját, a cukorral, a liszttel és darált mandulával és a fél deci tejjel. Az így kapott krémet lassan, folyamatos keverés mellett a felforralt tejhez adjuk. Addig főzzük, amig besűrűsödik. (én 5 csepp narancsaromát is adtam hozzá).

A piskótát a vaníliakrémmel és a málnával rétegezzük, kb. 1 órát hideg helyen "érleljük".

1 megjegyzés:

Ági, aki főz írta...

Ez a réteges puding nagyon tetszik nekem! Szeretem az ilyen típusú édességeket.

Ha belegondolok, engem is mindig úgy kellett kirugdosni az árnyékból, hogy abbahagyjam az olvasást... és fejben is szeretek főzni, mind a mai napig.

Related Posts with Thumbnails

Copyright

Az oldalon megjelenő fotók és írások a szerző tulajdonát képezik. Azokat kizárólag engedéllyel, a forrás megjelölésével lehet felhasználni.